Prema novoj studiji o opasnostima tehnologije, deca mlađa od pet godina mogu da trpe negativne posledice ako im roditelje stalno ometaju zvuci i obaveštenja elektronskih uređaja.

Autori izveštaja, objavljenog 5. maja, ističu da korišćenje tehnologije u prisustvu deteta negativno utiče na njihov razvoj. Ovo je povezano sa slabijim kognitivnim sposobnostima, smanjenim društvenim ponašanjem, slabijom privrženošću i pojavom drugih problema, uključujući emocionalne poteškoće.

Ponašanje roditelja negativno utiče na decu

Naučnici sa Univerziteta Volongong u Australiji analizirali su podatke iz 21 prethodne studije koje su istraživale negativne posledice uticaja tehnologije na međuljudske odnose, posebno unutar porodice. Naime, roditelji često postanu toliko zaokupljeni elektronskim uređajima da ne odvoje vreme za osnovne aktivnosti, poput čitanja priče detetu pre spavanja.

Istraživači su analizirali odgovore 14.900 učesnika iz celog sveta, čija su deca bila u rasponu od novorođenčeta do 5 godina. Proučavali su kako upotreba tehnologije u prisustvu deteta utiče na različite aspekte razvoja deteta, uključujući motoričke i kognitivne veštine, psihosocijalno zdravlje, fizičku aktivnost, vreme ispred ekrana i kvalitet sna.

Rezultati su pokazali da ponovljena ometanja i prekidi izazvani elektronskim uređajima mogu imati dugotrajan uticaj na decu.

„Takvi prekidi mogu da nateraju decu da se osećaju ignorisano ili da se osećaju kao da moraju da se takmiče za pažnju svojih roditelja. Ovi prekidi mogu da poremete prirodni tok interakcije, što je ključno jer deca tokom ovog perioda stiču važne društvene i jezičke veštine i razvijaju svoje obrasce ponašanja, uključujući način na koji se kreću“, navode stručnjaci u saopštenju, prenosi Njujork post.

Rezultati studije o uticaju tehnologije na porodicu iz septembra 2024. godine pokazali su da roditelji koji su zavisni od elektronskih uređaja negativno utiču na jezičke veštine njihove dece. Čak i kada koriste tehnologiju u obrazovne svrhe, deca pate od prekomerne izloženosti digitalnim uređajima.

„Dok čitanje e-knjiga i igranje obrazovnih igrica mogu da pomognu u razvoju jezičkih veština, najvažniji faktor u prvim godinama života je svakodnevna, dvosmerna verbalna interakcija licem u lice između roditelja i deteta“, kaže glavni autor Tia Tulviste sa Univerziteta u Tartuu.

(Net.hr)

Trenutno: Se čita...

Najnovije: Na portalu